• Aktuality
  • 22. 10. 2025
  • Autor: Agentura personalistiky AČR

Tankový prapor: Tady krotí nejsilnější monstra české armády

acr-tankovy-prapor-tady-kroti-nejsilnejsi-monstra-ceske-armady-1194x596.jpg

Se 190 centimetry výšky má četař Ondřej Kročil co dělat, aby se na místo řidiče tanku vůbec vešel. Přesto je se svou prací u 73. tankového praporu v Přáslavicích spokojený. A ostatní chlapi se zálibou v supersilných motorových monstrech mu mohou jen závidět. Jen málokdo se totiž může pochlubit, že si dokáže podmanit nejsilnější obrněnou bestii v české armádě – tank Leopard 2A4.

Tankový prapor v Přáslavicích je v tuzemsku jediný svého druhu, žádný jiný vojenský útvar tanky v garážích nemá. Přáslavičtí se proto právem pyšní tím, že právě oni představují v české armádě největší palebnou a údernou sílu.

„Co si budeme povídat, skoro každého kluka někdy zajímaly nebo zajímají tanky,“ přibližuje Kročil jeden z důvodů, proč po čtyřech letech služby u 143. zásobovacího praporu v Lipníku nad Bečvou přešel před rokem k přáslavickým tankistům. O své službě se rozpovídal v podcastu Do armády!

O tom, že vyměnit volant automobilu Land Rover za řízení šedesátitunového Leopardu není úplně snadné, nejspíš nikdo nepochybuje. První pocity? „Když sednete na místo řidiče a zavřete příklop, najednou je tma a moc toho nevidíte. Řidič má omezený výhled pouze na tři periskopy, které snímají cca 45 stupňů. Víc nevidí,“ upozorňuje tankista.

Nezbytná je proto dobrá představivost a orientace v terénu. Stane, že přijde hodně ostrá zatáčka a řidič nevidí, kam jede. „Takzvaný mrtvý úhel,“ vysvětluje Kročil. Zároveň ale uklidňuje, že osádka tanku může být v klidu: „Když tank něco přejede nebo třeba do něčeho narazí, osádce se nic nestane.“ Horší osud samozřejmě potká nečekanou překážku – strom skončí na zemi, dům pobořený. Obrněné monstrum s pásy projede vším.

Kročilových 190 centimetrů je pro tankistu hraniční výška. „Když s takovou výškou celý den sedíte za řízením v omezeném uzavřeném prostoru, není to nic příjemného,“ připouští.

Rotný Jiří Malínek, který je u stejného útvaru velitelem tanku Leopard 2A4, i proto považuje za důležitou vlastnost tankisty houževnatost. „V tanku sedíme často poměrně dlouho a ten stísněný prostor dohromady třeba s vysokou teplotou vytváří dost náročné podmínky. Musíme se mít prostě v osádce navzájem tak trošku rádi,“ dodává.

Podmínkou pro to, aby se voják mohl stát řidičem tanku, je výuční list, řidičák skupiny B, žádné oční vady a splnění základních podmínek pro vstup do armády. Podrobnosti o volných pozicích u 73. tankového praporu najdete zde.

V podcastu níže se dále dozvíte například:

  • jak řidič tanku couvá, když nevidí dozadu,
  • proč je výhodnější ruční nabíjení v tanku Leopard než automat v tanku T 72,
  • kolik členů tvoří osádku Leopardu,
  • jaké mají tankisté osobní zbraně,
  • a další podrobnosti.
acr-podcasty-zivot-v-tanku-realita-pod-pancirem.jpg
Do armády!

Život v tanku: realita pod pancířem

Poslechněte si, jak vypadá každodenní život tankistů – očima řidiče a velitele. V novém dílu podcastu se s četařem Ondřejem Kročilem a rotným Jiřím Malínkem ponoříme do světa tanku Leopard 2A4. Jaké to je řídit mnohatunový kolos bez výhledu? Kolik prostoru má posádka pod věží? A jak se pozná dobrý tankista? Dva vojáci ze 73. tankového praporu otevřeně mluví o výcviku, odpovědnosti, technice, ale i přátelství v kabině, kde není místo pro slabé nervy.

Naleznete také na:

Sdílejte