AH-1Z

#Viper
ah-1z-001.jpg
0701.jpg
ah-1z-001.jpg
ah-1z-002.jpg
ah-1z-003.jpg
ah-1z-004.jpg
ah-1z-005.jpg
ah-1z-006.png
ah-1z-007.png
ah-1z-008.png
ah-1z-009.png
ah-1z-010.png
ah-1z-011.png
ah-1z-012.png
ah-1z-013.png
ah-1z-014.png
ah-1z-015.png
ah-1z-016.png
ah-1z-017.png
ah-1z-018.png
ah-1z-020.png

Bell AH-1Z VIPER je bitevní vrtulník s vysokou balistickou odolností, vyrobený americkou firmou Bell Helicopter Textron z Texasu. Vrtulník je opatřený dvojicí výkonných turbohřídelových motorů T700GE, které pohání nový čtyřlistý kompozitní rotorový systém. Kokpit dvoučlenné posádky má tandemové uspořádání, přičemž vrtulník může být pilotovaný z předního i zadního stanoviště. Klíčovým vylepšením je přilbový zaměřovač Top Owl od společnosti Thales, který spolu s 3D mapou umožňuje posádce lepší navigaci. VIPER sdílí až 85 % svých součástek s víceúčelovým vrtulníkem UH-1Y VENOM. Je též známý pod přezdívkou „Zulu“ podle označení písmene „Z“ v hláskovací tabulce NATO.

HISTORIE

Bitevní AH-1Z VIPER patří do takzvané linie vrtulníků „Cobra“. VIPER je nejmladším členem této rodiny vrtulníků a následovníkem legendárního veterána AH-1W SuperCobra. Oproti předchůdci je doslova napěchovaný nejmodernější senzorikou a avionikou. První let prototypu stroje AH-1Z se uskutečnil již v roce 2000 a už v roce 2003 začala sériová výroba trvající dodnes.

DVOJČATA

VIPER a VENOM jsou prakticky dvojčata, mají totiž 85 % stejných dílů, to výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Sdílejí stejný motor, integrovaný systém pro mise a dynamické komponenty, jako je například čtyřlistý rotorový systém. Díky velmi podobné avionice mohou posádky obou strojů využívat i stejný letový simulátor.

VÝZBROJ

Jelikož se jedná o bitevní vrtulník, jeho schopnosti kombinují dlouhý dolet se specializovanou výzbrojí proti pozemním, námořním a leteckým cílům. Základní výzbroj vrtulníku tvoří 20mm tříhlavňový rotační automatický kanon M197 nebo rakety vzduch–vzduch AIM-9 SIDEWINDER. Na čtyřech závěsných bodech může být vyzbrojen raketami vzduch–země HYDRA nebo HELLFIRE.

Maximální rychlost411 km/h
Délka17,75 m
Výška4,37 m
Průměr nosného rotoru14,6 m
Maximální vzletová hmotnost8390 kg
Akční rádius232 km
Osádka2 osoby
Výkon2× 1363 kW

Sdílejte

uh-1y-001.jpg

UH-1Y

Vrtulníky

Bell UH-1Y VENOM je víceúčelový vrtulník, vyrobený americkou firmou Bell Helicopter Textron z Texasu. Vrtulník je opatřený dvojicí výkonných turbohřídelových motorů T700GE, které pohání nový čtyřlistý kompozitní rotorový systém s balistickou odolností proti palným zbraním až do ráže 23 mm. Sdílí až 85 % svých součástek s bitevním vrtulníkem AH-1Z VIPER. Vrtulník je též známý pod přezdívkou „Super Huey“ podle předchůdce nebo „Yankee“ podle označení písmene „Y“ v hláskovací tabulce NATO.

Délka

17,78 m

Výška

4,45 m

Maximální rychlost

304 km/h

ah-1z-001.jpg

AH-1Z

Vrtulníky

Bell AH-1Z VIPER je bitevní vrtulník s vysokou balistickou odolností, vyrobený americkou firmou Bell Helicopter Textron z Texasu. Vrtulník je opatřený dvojicí výkonných turbohřídelových motorů T700GE, které pohání nový čtyřlistý kompozitní rotorový systém. Kokpit dvoučlenné posádky má tandemové uspořádání, přičemž vrtulník může být pilotovaný z předního i zadního stanoviště. Klíčovým vylepšením je přilbový zaměřovač Top Owl od společnosti Thales, který spolu s 3D mapou umožňuje posádce lepší navigaci. VIPER sdílí až 85 % svých součástek s víceúčelovým vrtulníkem UH-1Y VENOM. Je též známý pod přezdívkou „Zulu“ podle označení písmene „Z“ v hláskovací tabulce NATO.

Maximální rychlost

411 km/h

Délka

17,75 m

Výška

4,37 m

CASA C-295

Letadla

CASA C-295 je dvoumotorový vrtulový transportní letoun od španělské firmy EADS-CASA, vyráběný od roku 1997 v mnoha verzích. První letoun CASA C-295M pro vzdušné síly AČR přistál na letišti v Kbelích roku 2010. Stroj dovede přepravit až 71 vojáků bez výstroje (či 47 vojáků s taktickou výstrojí a se zbraněmi) nebo tři lehká vozidla, například typu Land Rover. Vysoká mobilita ozbrojených sil je v dnešním globálním světě nepostradatelná, proto je důležité disponovat letadly s velkou přepravní kapacitou a doletem, jako má CASA.